۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

اختیارات رهبری در قانون اساسی

اختیارات رهبری در قانون اساسی فعلی:

1-اصل 110، ردیف دوم: « نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام ».

2-اصل 110، ردیف هفتم : « حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه ».

3-اصل110، ردیف هشتم : « حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست ، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام ».

« مقام رهبری و قوۀ قانونگذاری »:

1- انتخاب فقهای شورای نگهبان :

اصل93ـ « مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اعتبارنامۀ نمایندگان ».

2- انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام :

اصل 112ـ « ...اعضای ثابت و متغیر این مجمع را مقام رهبری تعیین می نماید ».

فرمان همه پرسی :

اصل 110، ردیف سوم : « فرمان همه پرسی ».

توضیح : با توجه به اینکه همه پرسی و مراجعه به آراء عمومی به سه صورت امکان پذیر است:

1- همه پرسی تقنینی : یعنی در مسایل مهم قانونگذاری به آراء عمومی مراجعه شود.

2- همه پرسی سیاسی : یعنی برای اتخاذ تصمیمات سیاسی مهم و فوق العاده برای جلب اعتماد مردم به آراء عمومی مراجعه شود.

3- همه پرسی اساسی : یعنی برای تجدید نظر در قانون اساسی به آراء عمومی مراجعه شود.

در اینجا سؤالی مطرح می شود:

مراد از همه پرسی در اصل 110 کدامیک از اقسام همه پرسی است ؟

پاسخ: با توجه به اصل 177که بیان می دارد : «...مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام طی حکمی خطاب به رئیس جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی با ترکیب زیر پیشنهاد می نماید ... مصوبات شورا پس از تأیید و امضای مقام رهبری باید از طریق مراجعه به آراء عمومی به تصویب اکثریت مطلق شرکت کنندگان در همه پرسی برسد.»

4- دستور بازنگری در قانون اساسی و تأیید مصوبات شورای باز نگری :

اصل 177 به سه مورد از اختیارات رهبری در مورد بازنگری در قانون اساسی تصریح می کند:

1- دستور بازنگری .2 - انتخاب اعضای شورا. 3 - تأیید مصوبات شورا.

مقام رهبری و قوۀ مجریه :

اصل 113 بیان می دارد : « ریاست قوۀ مجریه جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می شود با رئیس جمهور است . »

اموری را که مقام رهبری در ارتباط با قوۀ مجریه مستقیما بر عهده دارد به شرح زیر است :

1- تعیین صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری :

اصل 110، ردیف نهم : « صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می آید ، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دور اول به تأیید رهبری برسد.»

2- امضای ( تنفیذ ) حکم ریاست جمهوری :

اصل 110، ردیف نهم : « امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم...»

3- عزل رئیس جمهور :

اصل 110 ، ردیف دهم : « عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل 89».

4- فرماندهی کل نیروهای مسلح :

اصل 110، ردیف 4 : « فرماندهی کل نیروهای مسلح».

نصب ، عزل و قبول استعفای فرماندهی کل نیروهای مسلح

5- اعلان جنگ و صلح وبسیج نیروها :

اصل 110 ، ردیف 5 : « اعلان جنگ و صلح وبسیج نیروها». 6- نصب، عزل و قبول استعفای رئیس ستاد مشترک :

7-نصب،عزل و قبول استعفای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

8-نصب، عزل و قبول استعفای فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی.

9- انتخاب دو نماینده در شورای عالی امنیت ملی.

10 – تأ یید مصوبات شورای عالی امنیت ملی .

اصل 176: « ...مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تأیید مقام رهبری قابل اجرا است.».
بند چهارم ـ مقام رهبری و قوۀ قضائیه :

1-نصب ، عزل و قبول استعفای عالی ترین مقام قوۀ قضائیه

3- عفو یا تخفیف مجازات محکومین

اصل 110، ردیف 11: « عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوۀ قضائیه » .

بند پنجم ـ مقام رهبری و صدا و سیما :

اصل 175 : « نصب و عزل رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است».

همچنین تعیین سیاست خارجی و نیز تعیین وزیر اطلاعات نیز زیر نظر مقام رهبری صورت میگیرد. سیاستهای کلی اقتصاد کشور را هم رهبر تعیین می کند. بنیاد مستضعفین بعنوان بزرگترین بنیاد اقتصادی و در حقیقت بنیادهای شش گانه تحت نظر مقام رهبری هستند و از دادن مالیات معاف می باشند. 40 درصد اقتصاد کشور در اختیار این بنیاد است.

منبع: http://news.gooya.com/politics/archives/2009/08/092282.php

هیچ نظری موجود نیست: